10:32 Посилення протидії хабарництву суддів | |
Жодна країна, якою демократичною вона не була б, не вільна від корупції, що становить загрозу державній безпеці та стабільності демократичних інститутів. Корупція стає дедалі глобальнішою проблемою для світової громадськості. Це насамперед стосується України, яка, за оцінками впливових міжнародних організацій, є однією з найкорумпованіших держав, де це згубне явище набуло масштабного характеру і має визначальний вплив на діяльність судів. За цих обставин цілком закономірно, що за оцінками впливових міжнародних організацій Україна постійно потрапляє до числа най - корумпованіших держав. Як наслідок, безкарність та масштабність вітчизняної корупції зумовлюють негативний імідж кримінальної юстиції, в тому числі й судової системи України. Це зрівнює нашу державу з країнами, які є найкорумпованішими. Ефективна боротьба з корупцією - необхідна умова подальшого існування держави. Корупція в інститутах судової влади поширює практику несправедливого вирішення судових справ, що завдає шкоди правосуддю. Такі відносини ставлять судову владу у залежне становище від організованих злочинних угруповань та змушують приймати вигідні для них рішення, тобто порушувати чинне законодавство та суспільні норми, впливають на хід розслідування, розгляд справ у судах, допомагають уникати відповідальності за протиправну діяльність. Перші кроки розбудови України як незалежної правової держави відчутно позначилися на діяльності судової влади, розширили функції судів і посилили незалежність суддів, визначивши їх особливий статус, суть якого - заборона впливу на суддів і самостійність прийняття судового рішення. Незалежність і недоторканність суддів гарантовані Конституцією України та Законами України «Про статус суддів», «Про судоустрій». Викривлене сприйняття судової незалежності переросло в суддівське свавілля, про що свідчать: 1. Використання повноважень, наданих для здійснення правосуддя, для власного зиску; 2. Позбавлення громадян захисту гарантованих Конституцією України та законами прав і свобод унаслідок необ’єктивного розгляду судових справ; 3. Зловживання особливим статусом у позаслужбовій діяльності; 4. Уникнення передбаченої законом відповідальності за протиправні діяння; 5. Безпідставне застосування санкцій за неповагу до суду. Згідно з Конституцією України, судова влада є однією з державних гілок влади. її головне завдання - чинити справедливе правосуддя яке здійснюється виключно судами. Юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Судові рішення ухвалюють суди іменем України, і вони є обов’язковими для виконання на всій території України.Нормативно-правове регулювання кримінальної відповідальності суддів як недоторканних осіб, наділених особливим статусом, має низку особливостей та певні процесуальні ускладнення. Відповідно до чинного законодавства, правоохоронні органи фактично позбавлені права вести оперативно-розшукові заходи, здійснювати певні процесуальні дії стосовно суддів. А якщо і вдалося на законних підставах задокументувати хабар, проблематичним є притягнення служителів Феміди до встановленої законом відповідальності. Суддів можна притягти до відповідальності лише з дозволу Верховної Ради. У позаробочий час суддя є недоторканним, за його діяльністю немає контролю. За вчинення злочину будь-якої тяжкості суддів не можна затримати, навіть пояснення надати вони відмовляються. Законні вимоги працівників міліції розцінюють як неповагу до суду і погрожують застосувати санкції Українське суспільство вважає найкорупованішу гілку влади це судову.Високий рівень корумпованості цих органів суттєво підриває довіру населення до держави, яка має захищати його права і свободи. Найнебезпечнішим різновидом корупції та її основою є хабарництво. Суспільна небезпека хабарництва зумовлена тим, що воно підриває авторитет держави, обмежує конституційні права і свободи громадян, порушує принцип верховенства права. Питання боротьби з хабарництвом завжди актуальне для правоохоронних органів, його висвітлюють у засобах масової інформації, вносять до політичних програм партій. Але поки що ситуація лишається незмінною, оскільки корупція і хабарництво стали звичним явищем для нашого суспільства, де діє принцип: «хочеш вирішити питання - плати». Закон України «Про засади запобігання та протидії корупції» тлумачить це поняття як використання особою наданих їй службових повноважень та пов’язаних із цим можливостей з метою одержання неправомірної вигоди, або прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб, або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди такій особі, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень та пов’язаних із цим можливостей. Одним із найнебезпечніших кримінально караних видів корупції є хабарництво. Особливу небезпеку становлять вимагання й одержання хабарів працівниками судових органів, оскільки саме вони зобов’ язані захищати права та свободи людини й громадянина, служити ідеалам добра і справедливості. Хабарництво слід розглядати не лише як певну сукупність відповідних кримінально караних діянь, а і як соціальне явище, безпосередньо пов’язане з основними соціально-економічними процесами в нашій країні. Такі злочини є найнебезпечнішими серед посадових злочинів. Посилення протидії хабарництву суддів є актуальною проблемою сьогодення. !. Щоб усунути чинники, які спричиняють розвиток корупції в органах судової влади, слід внести зміни до Конституції України, Законів України «Про судоустрій України», «Про статус суддів» та «Про Вищу раду юстиції», привести у відповідність з міжнародними стандартами обсяг суддівської недоторканності, обмеживши її незалежністю у зв’язку з виконанням професійних обов’язків. 2. Внести зміни в чинний Кримінальний кодекс України 3. Встановити контроль за відповідністю задекларованих доходів державних службовців (зокрема суддів) їхнім витратам, виявленням фактів незаконного збагачення. 4. Залучати на державному рівні громадян до співпраці з правоохоронними органами у виявленні корупціонерів (зокрема суддів). Отже, проблема протидії корупції у сфері правосуддя є однією з найактуальніших соціальних, політичних і правових проблем. Адже, проголошуючи своє рішення від імені України, корумпований суддя підриває насамперед авторитет держави. Повага до рішень судів залежить від того, чи вірить суспільство у непідкупність суддів. Незалежна та гідна поваги система судових органів є основою справедливості в державі. Кожен суддя зобов’язаний дотримуватися високих стандартів поведінки, утверджуючи непідкупність і незалежність судової влади. Важливо, щоб судова система держави гарантувала чесне та ефективне судочинство.
Валерій Галас, начальник Рожищенського РУЮ
| |
|
Всього коментарів: 0 | |