Законодавство про звернення громадян не містить спеціального переліку учасників проваджень. Проте в юридичній літературі вказується на існування 4-х видів учасників таких правовідносин: суб´єкти, що звертаються; суб´єкти, що розглядають звернення; допоміжні суб´єкти; патронатні суб´єкти2, з чим слід погодитися, оскільки інших класифікацій не існує, а разом з тим, власне, провадження за зверненням громадян носить досить специфічний характер і має певні особливості.
До суб´єктів, що звертаються, належать особи, які реалізують своє конституційне право на звернення до органів владних повноважень та їх посадових осіб: громадяни України; особи, які не є громадянами і законно знаходяться на її території (якщо інше не передбачено міжнародними договорами); військовослужбовці, працівники органів внутрішніх справ і державної безпеки мають право подавати звернення, які не стосуються їх службової діяльності; колективи громадян, громадські об´єднання, трудові колективи.
Разом із тим законодавець виділяє дві групи суб´єктів із загального масиву, які наділені окремими адміністративно-правовим статусом. Перша група — це Герої Радянського Союзу, Герої Соціалістичної Праці, Герої України, інваліди Великої Вітчизняної війни. Їх пропозиції (зауваження), заяви (клопотання), скарги розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій особисто. Друга група — це громадяни, які мають встановлені законодавством пільги. Їх звернення розглядаються у першочерговому порядку.
До суб´єктів, що розглядають звернення, належать особи (органи), яким надано право відповідно до законодавства розглядати звернення громадян і приймати за ними відповідні рішення. До них належать: органи державної влади; органи місцевого самоврядування; органи управління, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності; об´єднання громадян; засоби масової інформації; посадові особи зазначених вище органів і закладів; прокурори.
З метою повного і якісного забезпечення прав і законних інтересів громадян законодавець установлює певні заборони для суб´єктів, що розглядають звернення, а саме: а) забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються; б) забороняється переслідування громадян і членів їх сімей за подання звернення до органів владних повноважень, їх посадових осіб за критику в зверненні їх діяльності та рішень; в) забороняється розголошення одержаних із звернень відомостей про особисте життя громадян без їх згоди; г) забороняється розголошення відомостей, що становлять державну або іншу таємницю; ґ) забороняється розголошення іншої інформації, якщо це ущемлює права і законні інтереси громадян; д) забороняється з´ясування даних про особу громадянина, які не стосуються звернення; е) на прохання громадянина не підлягає розголошенню його прізвище, місце проживання та роботи.
Крім зазначених заборон для суб´єктів, що розглядають звернення, законодавець встановлює і відповідні обов´язки, основним змістом яких є: об´єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; запрошувати заявника, на його прохання, для участі в розгляді звернення; забезпечувати поновлення порушених прав; вживати заходів щодо відшкодування матеріальних збитків; вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення; особисто організовувати та перевіряти стан розгляджу заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, тощо.
До допоміжних суб´єктів належать особи, які сприяють розгляду звернення; запобігають прийняттю необґрунтованих рішень. До них належать: адвокати; представники трудового колективу; організації, які здійснюють правозахисну функцію. При цьому користуватися послугами зазначених осіб можливо лише за умови оформлення цих уповноважень у встановленому законом порядку (довіреність, угода, ордер, рішення трудового колективу та інші документи, що засвідчують уповноваження).
До патронатних суб´єктів належать також особи, які подають звернення в інтересах громадянина: законні представники неповнолітніх та недієздатних осіб (батьки, особи, що їх замінюють, органи опіки); за уповноваженням громадянина, оформленим у встановленому законом порядку, звернення може бути подане іншою особою, трудовим колективом або організацією, яка здійснює правозахисну діяльність.
Оксана Лотоцька, начальник РС Рожищенського РУЮ